wilde dieren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu wilde dieren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

wilde dieren

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

20 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!!

It's been 6 weeks since my last confession... (of zoiets)
Druk gehad, Harold en mijn moeder hier gehad, schade aan de glasvezelkabel van Frans Guiyana naar het buitenland, waardoor internet- en telefoonverkeer naar het buitenland lang niet kon, en natuurlijk lui geweest...

Het was heel gezellig met Harold en m'n moeder hier! We zijn naar Nickerie en Albina geweest, maar hebben helaas maar 1 schildpad gezien en relatief weinig vogels, maar wel genoten van de natuur. Verder zijn we naar de diernetuin geweest en hebben we het dierenasiel-in-oprichting gezien, die tegenover de zoo is. Wordt erg mooi, het asiel!

In die tijd ben ik ook bij een klant geweest die zelf een mini-dierentuintje hebben; ze hebben van alle 8 aapsoorten 1 of meer, enkele papegaaien, eekhoorntjes, een paar slangen, een neusbeertje, een tigrikat (=markaykat/boomkat), schildpadden en natuurlijk honden. De schildpadden liepen onder de kooien van de kwatta-apen (slingerapen) door, die hun op hun rug draaiden, maar gelukkig ook weer op hun poten terugdraaiden. Ik kwam daar voor de margaykat, een hele mooie katachtige van +/- 6kg, met hele brede poten waarmee ze heel goed in bomen kunnen klimmen. Helaas had deze een kapotte staart; of door zelftrauma door stress of door een van de honden, en beet hij het zelf in rap tempo korter. Het is echt een wild beestje, dus mocht ik 'm met de blaaspijp verdoven voor de staartamputatie. Helaas kwam hi na de operatie heel slecht bij doordat hij al uitgedroogd en vermagerd begon, ging hi weer aan zijn staart knagen maar niet eten... Helaas einde kat. Zonde. Ze hadden in die zelfde tijd ook een jong baboenaapje die vast had gezeten met zijn arm rond de kooi, en zijn elleboog had gebroken. Zonder verdoving naar de poli vervoerd, maar voor de rontgenfoto was wel verdoving nodig, maar dat ging natuurlijk prima, al vond ik het wel eng. De eigenaar is zelf chirurg en heeft ook orthopedie gedaan, dus kon hij de foto beter beoordelen dan ik; helaas was de elleboog kapot en uit de kom, niet meer te repareren, maar gelukkig doet het aapje het heel goed met drie poten en een staart, dus komt het wel goed.

Nog veel meer te vertellen, maar dan duurt het nog een maand voordat deze blog op het net komt, dus

Groetjes iedereen!
Emine

• 20 Mei 2007 - 10:58

Judith:

Hoi lieve Ee,
    leuk dat Irene en Harold langswaren! En wat een leuke foto's heb je geplaatst! Liefs Judith

• 20 Mei 2007 - 13:24

Anna:

leuk om weer es van je te horen. goed dat harold er weer es was. groetjes anna