ziek als een hond... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu ziek als een hond... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

ziek als een hond...

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

10 Juli 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Hoe gaat het? Met mij weer wat beter, maar ik ben erg ziek geweest; een nare griep die hier heerste. Natuurlijk net toen we dienst hadden en daarna een vrije dag + feest in de stad voor Keti koti (=gebroken ketens = einde slavernij). Gelukkig lieten ze me redelijk met rust met de dienst. Anderhalve dag niet kunnen werken, maar nu ben ik weer 95% gezond. Ik bedacht me dat het waarschijnlijk de eerste keer in 5 jaar was dat ik werk heb moeten afzeggen vanwege ziekte...

Ook wel wat leuke niet-veterinaire dingen gedaan de laatste tijd gedaan. 28 juni was ik jarig; sorry voor iedereen die mijn feest weer moest missen ;) Hier heb ik het wat kleiner gevierd, lekker met 5 vrienden aan het water simpel Surinaams gegeten.
De dierenbescherming heeft het ook druk, net taartendag gehad voor moederdag (natuurlijk ook wat gekocht voor mijn "moeders" hier; Jos en mijn twee buurvrouwen), en binnenkort boekenbeurs. Ideaal; ik kan de helft van mijn boeken kwijt en hoef ze niet mee te slepen naar NL, ik kan mijn voorraad aanvullen (hoognodig, ik heb alleen nog maar vakliteratuur en Schroder-Escher-Bach, Aaarg), en ik help de dierenbescherming ook nog :)
En Suriname heeft af en toe ook (een beetje) cultuur; er was Back Lot, een filmfestival waar ik een paar coole films heb gezien (Ex-drummer van H.Brusselmans en Exile) en het circus Suarez was hier. Cool, met 8 tijgers, (waarvan 4 albino), een 1-jaar oud girafje en 6 motorfietsen in een heel kleine bol.

Nog wat leuke veterinaire dingen: voor het eerst een pup gezien met districhiasis (= haren aan onderkant wenkbrauw) en geopereerd, een kittentje met een breuk tussen de ribben mee-geopereerd, en een aapje die net naar de zoo was verhuisd mogen behandelen. Het aapje was waarschijnlijk met haar kop ergens tegenaan geslagen en was helemaal van de kaart, kon niet eens meer lopen. een paar injecties dex, en nu draait ze weer salto's...

Met de kat die Leontien had behandeld liep het helaas wat minder goed af; die kat was door de eigenaar van voor naar achter ovverreden. Gebroken kaak weer vastgezet en achterbeen gegipst, maar alle zwelling oa rond anus en buik was weinig aan te doen. De volgende dag kwam de kat erg shokkerig bij mij maar had desondanks toch zijn gips zien te verwijderen Gelukkig leek hij redelijk op te knappen van infuus. Volgende dag opnieuw infuus gegeven en voor de 2de keer gespalkt met resten gips; had hij alweer gesloopt. Daarna zagen we hem niet meer. Toen we belden bleek dat de kat door een kier was geglipt en niet meer te vinden was, waarschijnlijk zich ergens teruggetrokken om te sterven ): Zonde!

Helaas nog vaak vergiftigingen (rattengif, furodan (meest gebruikt, expres), kikkers) waarvan sommigen wel en sommigen niet te redden zijn, en heel veel gedumpte pups en kittens, waarvan we helaas een deel moesten euthaneseren. Een dag stonden er 's ochtends zelfs 2 volwassen hondjes en 6 hele mooie pups voor de deur, ook gedumpt. En een eigenaresse kwam haar hond brengen die wij maar moesten houden en oplappen, en toen we zieden dat we dat niet konden verdween ze gewoon, met achterlaten van de hond. Zucht.
Het asiel van de dierenbescherming is officieel nog niet geopend maar al wel gedeeltelijk in gebruik, maar kan nog geen kittens opvangen, zodat die nog altijd op de poli komen te wonen. Wel leuk, maar de arme beestjes blijven veel te lang op de poli. Naarmate het asiel meer bekendheid krijgt zie je helaas vooral meer gedumpte pups en minder toename in mensen die honden zoeken...

Ook twee honden gehad die verbrand waren met kokend water. Eentje was de eigenaar gestruikeld en had zo een pan kokend water over zijn hondje laten vallen. Heel bezorgde eigenaar die veel tijd en geld heeft uitgegeven waardoor de hond snel beter werd. Het andere geval was minder erg (de wond) maar erger: de jonge wilde hond was expres verbrand omdat "dat het enige was waar hij naar luisterde"... brrr.

Ook wat "zwemmertjes" gehandeld; dit zijn pups met een afgeplatte borstkast, waardoor de pootjes naar opzij staan ipv onder, waardoor ze niet kunnen lopen. Gelukkig is dit met tapen van de pootjes en fysiotherapie door de eigenaar snel goed gekomen...

Groetjes iedereen, en alvast tot September :)
Emine

  • 10 Juli 2007 - 21:36

    Suresh:

    Tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

21 September 2007

Bijna terug

03 September 2007

vaarwel

22 Augustus 2007

Laatste weekjes....

10 Juli 2007

ziek als een hond...

29 Mei 2007

zwemmen of verzuipen...
Emine
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 21320

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: