Meer parvo en pyometra's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu Meer parvo en pyometra's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

Meer parvo en pyometra's

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

14 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!!

Afgelopen weekend dienst gehad; eigenlijk had ik zondag vrij omdat Leontien toen dienst had, maar ze had me toch geroepen voor een operatie. Een kat was door een hond behoorlijk te pakken genomen en ik ging haar poot amputeren. Best stoer amputatie, zeker als je weet dat meeste katten prima lopen na zo'n operatie. Vandaag (dinsdag) kwam ze bij Leontien op controle, maar ze was helaas nog erg slecht vanwege andere wonden die ze had. Hopelijk komt het wel helemaal goed.

Ja, jullie hebben een tijdje niets van me gehoord, omdat Leontien voor 10 dagen naar NL was. En dat betekent: drukdrukdruk en stress (een beetje). Sommige dagen vielen gelukkig mee, en ik heb het qua telefoontjes redelijk rustig gehad, gelukkig, aangezien er alleen in het weekend een dienstregeling is. Maar ik heb toch een paar dagen gehad van 10.00 tot 22.00 met een uurtje pauze... En natuurlijk juist toen veel gekke gevallen, en er heerste weer heel veel parvo, en ziekte van Weill, en nu weer wat hondeziekte... Alle drie heel vervelende ziekten die in NL zo goed als niet voorkomen omdat er daar wel gevaccineerd wordt.

Zo werd ik die periode bijvoorbeeld 's avonds gebeld voor een euthanesie van een gezonde Doberman. Deze had nooit eerder problemen gehad,maar had nu voor het eerst gedekt. Toen de eigenaar hem weer vast wou zetten, wou de hond niet en heeft hem gebeten, en niet zo'n beetje ook! De man had wonden aan beide handen en zijn buik, en mistte een kootje van een vinger. Helaas durfde niemand in de familie nog ietsmet die hond, dus had ik weinig keus behalve euthanesie; je kan ook niemand anders met zo'n gevaarlijke hond opschepen. Dus met de blaaspijp eropaf, en vanaf een vrachtwagentje op de loslopende hond geschoten. En na 4 (!) keer mis te schieten (te lang geleden geoefend) is het me gelukt om die hond onder narcose te krijgen. Sneu hoor, een jonge gezonde hond euthaneseren.

Verder, ook 'savonds, gebeld voor een rottweiler die 4 weken geleden pups had gehad en toen ziek was geworden Waarbij ze stinkend bloed vloeide. De dierenarts waar ze ongeveer 4 dagen eerder heen waren gegaan had een baarmoederontsteking geconstateerd en wou opereren, maar er was besloten toch met medicijnen te behandelen. Toen ze bij mij kwamen was de hond heel mager, uitgedroogd en in shock, maar de buik/baarmoeder voelde leeg. Dus had ik haar infuus gegeven, bloed afgenomen voor onderzoek naar nierwaarden en medicijnen meegegeven, toen ze in een keer weer "vloeide", alleen was het bloedige diarree, en kwam dus niet uit de vulva! Parvo? Zie je zelden bij oudere honden, maar als je het ziet, is het bij rottweilers... Het enige gekke is dat van haar pups twee het nog prima deden,terwijl parvo heel besmettelijk is... Mogelijk poepte ze bloed door nierfalen, want ze had inderdaad hoge nierwaarden, die ondanks infusen alleen hoger werden. Dus veel infuus meegegeven voor tweemaal daags onderhuids, en nu doet ze het prima, en haar twee pups ook.

Ook nog toen Leontien er niet was een baarmoederontsteking geopereerd; dezelfde eigenaar had ook 3 pups met parvo. Helaas is de hond met baarmoederontsteking en een van de pups toch overleden...

Harold vindt dat ik teveel verhalen met een slecht eind schrijf, dus hier nog een vrolijke (+/-): een tijd geleden kwam iemand met een fila (groot honderas), broodmager (33kg), die een week geleden 3 pups had gehad en sindsdien niet wou eten. Bij onderzoek bleek ze heel geel te zijn; een probleem met de lever dus. Pups weggehaald, behandeld, heel veel infusen, krachtvoeding. Intussen werden de pups helaas ook geel en ziek. Maar een paar dagen geleden kwam de eigenaresse weer terug met een heel gezond mollig pupje (een van de drie, rest helaas wel dood), en vertelde dat de moeder intussen 40kg woog :)

En, uiteraard ook toen Leontien er niet was, een pekinees van 2 jaar met een uitpuilend oog. Komt helaas vaak voor bij pekinesen en is een spoedgeval. Deze hond had het al eerder gehad en mistte al een oog, maar ondanks dat de eigenaresse wist dat het een spoedgeval was, had ze een halve dag gewacht en toen de hond met een paar werknemers naar de poli gestuurd. Het oog was uiteraard al helemaal uitgedroogd en ontstoken, en na zoveel tijd is het zo goed als zeker dat de zenuw ook al dood is. Je hoefde maar even naar de hond te kijken om te weten dat het oog nooit meer zou zien en er uit moest, maar ondanks veel heen en weer bellen wou de
eigenaresse het toch "met antibiotica proberen" omdat hij het andere oog al kwijt was. Ik met veel tegenzin de hond naar huis gestuurd met een injectie antibiotica en pijnstiller, en toen ik een paar dagen later niets meer gehoord had toch weer gebeld. Bleek dus dat ze het oog de volgende ochtend toch bij een andere dierenarts had laten verwijderen. Grrr.

Groetjes aan iedereen,
Emine

PS
Grappig krantenbericht:
PARAMARIBO, 9 feb – Suriname’s enige drugsspeurhond raakt gestrest. Dit meldt Dagblad Suriname. De speurhond Siemba blijkt bij lange na niet voldoende om de politie ondersteuning te bieden in de strijd tegen drugshandel.

• 23 Februari 2007 - 08:47

Thies:

Gelukkig gebeuren er ook nog goede dingen. Niks zo beroerd als een gezond dier vanwege pathologische aggressie te laten inslapen. Ik heb daarbij onlangs miin eerste diepe beetwond opgelopen.