zielige beestjes, leuk weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu zielige beestjes, leuk weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

zielige beestjes, leuk weekend

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

22 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Hoe gaat het? Iedereen de storm overleefd?
Hier is het duidelijk regentijd; overdag benauwd en heet, met af en toe een fikse stortbui, maar eigenlijk waait het hier nooit heel hard, en zijn dingen daar vaak ook niet op gebouwd. Zo was er laatst een springwedstrijd bij een andere manege, die helaas al volledig verregend was (niet dat paarden bang zijn van een beetje regen, maar als je niet meer ziet waar de hindernissen zijn door de regen wordt het toch lastig), toen ineens het zinkplaten dak van het afdak waar velen onder stonden er afwaaide! Gelukkig zonder iemand te beschadigen, maar iedereen was dus toen echt kletsnat.

Laatst weer een operatie voor het eerst gedaan; een staartamputatie. De hond was 2 weken geleden flink gebeten in zijn al korte staart, wat toen was gaan ontsteken waardoor de huid voor een groot deel eraf was. Dus antibiotica en een operatie gepland, maar toen hij daarvoor kwam waren er maden bij gekomen. Damn. Een paar dagen uitgesteld, toen geopereerd. Erg lastig, want die staart was al erg kort en er was heel veel bindweefsel door alle ontsteking, maar goed gelukt. Denk ik, de eigenaar is nog steeds niet teruggekomen om de hechtingen te laten verwijderen, maar hij zegt dat het prima gaat.
Een paar dagen geleden op de poli een pekeinees gehad die moeite had met de bevalling. Met wat hulp de eerste 2 eruit gekregen, maar de 3de ging met wat moeite zonder hulp. Er was nog een puppy in de buik te voelen, maar het spreekuur was al over en aangezien de vorige goed ging had ik ze maar naar huis gestuurd. De volgende ging inderdaad, maar er bleek nog een 5de te zijn die er echt niet uit kon... Dus kon Leontien midden in de nacht alsnog een keizersnee doen na al mijn moeite... (Pekinezen hebben snel problemen met de bevalling doordat ze bolle kopjes en nauwe bekkens hebben, en wij hebben veel pekinezen in de poli... En deze was eigenlijk ook nog te jong, waardoor het bekken niet goed uitgegroeid is)
Teken is hier ook een veel voorkomend probleem. Ze heten hier koeparie's, omdat ze "paria's" zijn die veel op koeien zitten. Ik heb helaas al een keer een verwaarloosd pekineesje gezien die helemaal onder de koeparie's zat; zo erg dat hij er dood aan is gegaan, door bloedarmoede en/of Babesia of Ehrlichia (ziekten door teken overgebracht, komen hier redelijk veel voor) en/of "tick fever" door reactie op de teken. Sneu. Maar ook andere klanten van me hadden 3 grote honden die helamaal onder de koeparie's zaten; als je over de rug aaide voelde je alleen koeparie's. Bah. Omdat deze groot waren hebben ze het verder zonder problemen overleefd.

En laatst hadden we een klant die een straathond uit de buurt bracht die ziek was. Zelf hield ze niet van honden, maar ze moest hem van haar moeder brengen. Omdat de hond geen ketting had rende hij natuurlijk weg, en de klant deed zo goed als geen moeite om hem te vangen. We hebben wel geprobeerd maar de hond was veel te schuw om in de buurt te komen, helaas. Sneu.

Vorig weekend ben ik naar Nickerie geweest met Leontien en een van haar dochters. We hebben de poli lekker dicht gegooid voor zaterdag en zijn zaterdag vroeg met een gids op weg gegaan. Op de heenweg langs Wageningen en Groningen gereden, twee dorpen die oorspronkelijk door Nederlandse boeren zijn opgericht.
(uit Wikipedia: eind 1845 arriveerden in Groningen de overlevenden van een groep Nederlandse boeren onder leiding van dominee A. van de Brandhof. Ze waren vanuit de Nederlandse provincie Groningen naar Suriname geëmigreerd om op Voorzorg en Mijn Vermaak aan de overkant van de Saramacca een nieuw bestaan op te bouwen. Binnen zes maanden stierven bijna 200 personen van de groep aan tyfus, waarna de rest zich vestigde in Groningen. Ook daar overleden nog talloze kolonisten. Vanaf 1849 verhuisden de overblijvenden in kleine groepjes naar Kwatta en Uitvlugt, in de omgeving van Paramaribo. In 1853 werd de kolonisatie in Groningen definitief als mislukt beschouwd.) De nakomelingen hiervan worden boeroe's genoemd
In Wageningen stond vroeger een grote rijstfabriek, die wegens mismanagement faliet is gegaan, waar nog velen bitter over zijn.
Toen even rondgelopen en gegeten in Nickerie, de 2de stad van Suriname, waar eerlijk gezegd niet heel veel te zien is. Er wonen voornamelijk hindoestanen.
Wel grappig is Scheveningen, waar lijken op brandstapels verbrand worden, maar dat heb je in 10 minuten ook weer gezien, en de beruchte "back-track". Dat is een illegale grensoversteek, waar mensen en goederen op klein niveau worden gesmokkeld. Omdat het te moeilijk te controleren is wordt het maar gedoogd, en gebeurt het in vol daglicht en kan je als toerist lekker kijken wie er aankomt en opgevangen wordt door taxichauffeurs die hen uit de boot dragen zodat ze geen natte voeten krijgen. :)
Ook waren we naar de dierentuin geweest, waarvan we hadden gehoord dat hij klein maar best mooi was, maar sindsdien blijkt ook hier het financieel slecht te gaan, en dat was te zien. Er waren veel lege kooien, de otters en kaaimannen waren er niet meer, maar erger: de dieren die er waren, zagen er slecht uit; heel mager.
De volgende dag naar Bigi Pan geweest, een uitgebreid natuurgebied. Hele mooie natuur; een brakwater moerasgebied met op sommige plaatsen overal dode bomen door verzouting. En natuurlijk het belangrijkste: heel veel vogels. Oa rode ibissen, visarend, allerlei snipjes, reigers, buizerds enz. Lekker in een bootje een paar uur randgevaren.
Kortom, een heerlijk gezellig weekend.

En het weekend ervoor weer meegedaan met de Bigi Broki waka = de grote brugloop; 5 km wandelen, eindigend over de hele hoge Wijdenbosch brug. (Waar ze overigens nu over ruzie-en of die wel officieel zo heet) Gelukkig lekker grauw maar droog weer, heerljk wandelweer.

Groetjes,
Emine