veel te vertellen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu veel te vertellen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

veel te vertellen...

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

27 Augustus 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Phew, druk gehad!
Spannende operaties, drukke diensten...

Weer een hond met een pyometra (=baarmoederontsteking) geopereerd, ging gelukkig prima, behalve dat de hechtingen iets los waren gegaan :( Ik was net op weg naar de manege, kon ik weer terug om opnieuw te hechten.
Zowiezo wat spannende sterilisaties gehad; een hond die al ongeveer 8 weken "vol" (zoals ze hier zwanger noemen) bleek te zijn (=bijna voldragen), een die schijnzwanger was en een die loops was. In NL stel je dat soort sterilisaties meestal uit, omdat het meer kan bloeden, maar hier zijn er al zoveel puppies, dat we niet het risico willen lopen dat ze anders niet of te laat worden gesteriliseerd. Er zijn al veel te veel honden...

(M: Overigens zeggen ze hier ook dat een hond "mankt", net als in Zeeland :) )
Verder was er een pup waar de buurjongen van de eigenaren te ruw mee had gegooid, en die nu dus al een paar dagen "mankte". Op mijn rontgenfoto zag je heel mooi dat hij zijn crista tibia (botdeel onderkant knie) had gebroken. Leontien heeft dat geopereerd, en de eigenaren hebben geprobeerd dat te verhalen op de buren, maar die vonden het volkomen belachelijk om zoveel geld (omgerekend geloof ik nog geen 150 euro alles bij elkaar, vergeleken met NL zijn we belachelijk goedkoop, maar voor hier is dat toch veel geld) aan een hond uit te geven als die niet eens een rashond is...

Laatst ook nog een keizersnede gedaan bij een hond die minstens 10 kg te dik was. Drie grote, levende pups, een dode. Leuk om te doen, de eigenaars waren heel blij. Gelukkig had ik van te voren al gezegd dat ik de hond meteen ging steriliseren, want de baarmoeder was zo bros geworden door het lange persen (ze kwamen omdat er al 4 uur een pup half uit de vulva hing), dat hij praktisch doormidden scheurde toen ik 'm eruit probeerde te halen.

Honden van de dierenbescherming behandelen is altijd moeilijk. Laatst drie reutjes gehad, ieder zo'n 5 jaar oud. Nou blijken deze oudere mannetjes nauwlijks te plaatsen. De eerste liep rond met een ketting diep in zijn nek ingeschuurd, compleet met ontsteking en maden. Waarschijnlijk een hond die vaak ontsnaptte, waarbij de eigenaar 'm een extra strakke, extra stevige ketting heeft omgedaan, en die vervolgens met ketting en al is ontsnapt. Op zich te behandelen, maar niet te plaatsen, dus helaas euthanesie. Sneu.
En een andere lieve, alerte hond die overreden is en toen door de eigenaar gedumpt. Gebroken poot en diepe wonden. Helaas ook euthanesie.
Een andere hond heel mager, eet slecht, maar niets duidelijk afwijkends te vinden. Ook een wat ouder mannetje, maar omdat Cynthia zich heel snel hecht is deze gespaard gebleven. Hopelijk heeft hij niets besmettelijks, ze heeft ook zo'n 20 andere dierenbescherming honden...

En ik heb een hele spannende weekenddienst gehad; zaterdag alleen een hond die uit angst helemaal over me heen plastte :(, zondag een hond met een diepe, stinkende wond op zijn hak, een paar honden met parvo (heerst helaas weer), een pup die gebeten was en een kitten die gebeten was. Het was een hele drukke dag!
De pup was op zijn oog gebeten; het was de dag ervoor gebeurd maar ze hadden gewacht want ze dachten dat hij toch dood zou gaan... Het oog was kapot en moest eruit, wat een ingewikkelde operatie kan zijn, maar bij deze was het grote bloedvat al door en de bloeding gestopt, dus was het in 20 minuten gebeurd, gelukkig :)
Het katje was spannender, een katje van een paar maanden oud die door de eigen rottweiler was gepakt. De eigenaresse belde dat zo'n 5 cm darm uit de buik hing maar de kat nog heel aktief was, en of het zin had om te proberen hem te redden. Hier aangekomen bleek dat het geen darm maar buikvet was wat uit de wond hing, maar het katje werd snel zwakker. Nadat de eigenaresse met haar man ging overleggen of ze wel geld hadden voor deze operatie met dubieuze uitkomst en hij gehuild had, werd besloten tot opereren. Ik heb het vet verwijderd en de buik verder geopend. Daar bleek dat een stuk darm gekneusd was en lekte, dus heb ik voor het eerst van mijn leven darmchirurgie gedaan en een stukje darm verwijderd. Acheraf was het katje heel slap en onderkoeld, dus op hoop van zegen met antibiotica en pijnstillers en veel advies naar huis gestuurd. En de volgende dag kwamen ze niet op controle omdat hij alweer probeerde overal op te springen! :)

Visites zijn ook altijd spannend; zo ga je bijv 4 honden voor schurft behandelen, moet je terug voor de euthanesaat :{ (ik zal jullie de details besparen voor ik weer commentaar krijg van o.a. Harold "too much information!"). Op de terugweg dacht ik een stukje golvende zandweg te ontwijken via een short-cut die ik op de kaart zag, maar in het echt was het een ondergelopen zandweg met gaten waar mijn auto bijna in verdween en waar ik een paar keer bijna in vast bleef zitten. Alleen om te ontdekken dat het dood liep en ik dezelfde weg weer terug kon...
Leuker was 7 honden vaccineren te Lelydorp, bijna een uur rijden. Na een beetje kletsen blijkt dat die man en zijn broer een vlinderkwekerij hebben, waar ze vlinders kweken voor tuinen in Amerika. (helaas niet voor Emmen). Bij mij thuis lopen de kokosrupsen mijn kamer binnen om te verpoppen; het worden grote nachtvlinders. Ik had overigens ook al een vleermuis die voor mijn "hoofdingang" bivakeerde en ook mijn huis invloog, wat een zooi met guano! Stinkt!

Over wegen gesproken; om je iets te vertellen over de staat van wegen en hoe snel de natuur weer "de macht overneemt": de buurman heeft het gras aan beide kanten van onze weg verwijderd, en behalve een paar verloren gewaande, dichtgeslibde putten heeft hij ook in totaal ongeveen 1 meter weg terugveroverd :)

Ben en Jos zijn inmiddels terug, dus hoef ik mijn eigen potje niet meer te koken :)
Just kidding, het is vooral heel gezellig om niet meer home alone te zijn!

Overigens kom ik in oktober weer zo'n drie weken naar NL.

En een tijdje geleden was "dag van de inheemse", dit jaar definitief een vrije dag, daarvoor hoorde je altijd een paar dagen van te voren dat het een vrije dag was. En toen was er nog djuka-djuka (=heibel, ja ik probeer een beetje Sranantongo te leren, maar het schiet niet echt op), twee verenigingen wilden beiden op die dag wat organiseren in de palmentuin, en ze hadden beiden dezelfde naam! Dat zit namelijk zo, het nieuwe bestuur had verkiezingen georganiseerd waarbij ze zelf verkozen werden, maar het oude bestuur vind dat er geen verkiezingen nodig waren, en beiden vinden dus dat ze het enige echt bestuur zijn !! (Overigens was het heel gezellig in de palmentuin, opvoeringen van inheemsen en standjes en zo, alleen jammer dat het ging regenen).

Ja, het is weer droge tijd, maar regent toch nog bijna elke dag wel even, en tussendoor is het heel erg benauwd.

Groetjes!!
Emine

  • 02 September 2006 - 18:31

    Anna:

    leuk dat je weer even over komt. ik zit op dit moment in woerden, maar ben helaas weer terug in glasgow als jij er bent. zo te horen is het steeds leuker in Paramaribo. zeker wat vettenarij betreft. liefs anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

21 September 2007

Bijna terug

03 September 2007

vaarwel

22 Augustus 2007

Laatste weekjes....

10 Juli 2007

ziek als een hond...

29 Mei 2007

zwemmen of verzuipen...
Emine
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 21342

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: