parvo en pyometra's, brood en burocratie... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu parvo en pyometra's, brood en burocratie... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

parvo en pyometra's, brood en burocratie...

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

27 September 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Zoals altijd weer erg druk... Extra druk deze week, aangezien Leontien een weekje vakantie heeft genomen; ze is er wel maar neemt lekker de tijd om met haar kids bezig te zijn ed. Dus draai ik een weekje alleen. Op zich derde week van de maand (dus rustig, zie later) en vakantie, maar helaas veel parvo... Dat betekent dus veel doodzieke pups die soms twee keer per dag infuus moeten hebben, kost veel tijd en gaan helaas vaak toch dood. Verder heb ik geloof ik in drie weken wel 4 pyometra's (=ernstige baarmoederontstekingen, moeten snel geopereerd worden) gehad.
Gisteren, maandag, was echt een gekkehuis... Maandag-poli is altijd druk, maar daarna moest ik dus nog een pyometra opereren... En een van de laatste klanten daarvoor was een pekinees van 7 met een wondje met maden bij de penis, koorts, hele slechte ogen door geen traanproductie, oorontsteking, hele slechte tanden en benauwd. Leuk. De opereatie ging iets lastig, zoals vaker bij pyometra's, en uiteindelijk was ik pas om 12.00 thuis. Leuk begin van de week...

Vorige week ook zo'n dag gehad, op een ochtend waarop ik al een pyometra-operatie had moeten inplannen op een drukke ochtend eerst een aangereden hond van de dierenbescherming. Die had de halve dag in de zon gelegen en had dus een temp. van 41 graden, was helemaal van de wereld en had een gebroken voorpoot. Daar dus gekoeld, pijnstiller, enz. (Intussen heeft ze een pin in zijn been gekregen (sjiek hoor voor een hond van de dierenbescherming, doen ze zelfs in NL niet snel!) en herstelt verbazend snel.)
Daarna een sterilisatie poes, maar de eigenaar had haar aan een lijntje gebracht. Terwijl ik haar in een kooitje wou doen, werd ze helemaal wild, glipte uit haar halsband en rende weg. Weg poes. Nooit meer gevonden, helaas. Sneu.
Daarna een lastige sterilisatie van een rottweiler; deze zijn altijd te strak en veel te dik, dus die liep uit.
En daarna moest ik toch die pyometra nog opereren, die al bijna begon door te breken en waarbij het hondje al buikvliesontsteking had, geen dag te vroeg dus!

Voor degene die vinden dat mijn verhalen te veterinair zijn:
Fernandes (naam afkomstig van spaanse joden, komt veel voor in Suriname) is een grote broodbakkerij. Na lange discussies met de vakbond was er eindelijk een CAO gemaakt, maar de achterban was het er niet mee eens. Dus waren zo'n 70 werknemers gaan staken. En vervolgens ontslagen. Veel rechtzaken natuurlijk, maar helaas... Uiteindelijk mogen ze wel opnieuw solliciteren, en zullen de meeste onder oude voorwaarden weer aangenomen worden. Zie je 2 weken na de ontslagen een interview met een van de ex-werknemers, die vertelt dat ze ondanks hulp/leningen maar nauwlijks brood (ironisch) op tafel kan zetten voor haar familie, en droge rijst met peper eet, en niet weet hoe haar kinderen binnenkort naar school moeten... Zo weinig verdienen meeste surinamers, dat ze geen reserves hebben. De banken maken veel reclame voor leningen voor schoolspullen; gewoon hemdjes, schriften, linealen, enz. Daarom blijven mensen ook heel lang bij de ouders wonen, ook door het grote tekort aan betaalbare woningen, waardoor er duizenden dagen in de rij staan als er een paar stukken land vrijkomen. En daarom is het dus de derde week altijd rustig op de poli; mensen worden in de vierde week uitbetaald.

Over twee weken kom ik al naar NL, dus ben ik een paar weken geleden gaan vragen hoe het met m'n verblijfsvergunning zit. Daar heb ik namelijk in april alle stukken al voor ingediend, en was ik ook al op het politieburo voor een interview geweest, en intussen is mijn visum verlopen. Dat kan natuurlijk alleen vrijdagochtend, persoonlijk, met je strookje. (het strookje is een vodje van 1/4 A4 met je aanvraaginfo) En duurt uren. Gelukkig kwam ik net te laat, want ze hadden de sluitingstijd vervroegd, waardoor ik iemand persoonlijk kon uitleggen waarom ik haast had en niet nog een week kon wachten. In plaats van uren te wachten kreeg ik dus meteen te horen dat ik een kopie van mijn vliegticket moest overleggen om een spoedbehandeling te krijgen, en had ik een persoonlijk contact waar ik bij terecht kon, zonder wachten, en niet alleen op vrijdag. Heeft te laat komen een keer goed gewerkt! :) Intussen moest ik natuurlijk ook mijn baas achter de vodden zitten om eindelijk mijn werkvergunning rond te krijgen, dus na een jaar werken mag ik nu eindelijk ook wettelijk werken :) Ook mijn verzekering was natuurlijk intussen verlopen, dus moest mijn moeder snel nog de papieren uit NL faxen, en ik kon het origineel van mijn strookje niet meer vinden. Ik had wel een hele nette kopie, maar dat was niet goed genoeg, ik moest een brief schrijven dat ik hem verloren was. Tot ze hoorden dat ik binnenkort naar NL moest,en toen was het in een keer niet meer nodig! Tot ik weer iemand anders sprak, en die zei dat het toch wel nodig was... Vandaag weer geweest, maar degene die erover ging was er natuurlijk net niet en ze zouden me bellen. Ik wacht nog... Hopelijk krijg ik het nog rond!

Het is nu droge tijd, en dit jaar is het ook echt droog, het heeft al zeker een week niet geregend. Aan het eind van de natte periode hadden we een paar keer achter elkaar stroomstoringen. Dat bleek te komen doordat er zoveel water boven de stuwdam stond dat er te veel stroom werd gemaakt. We hadden dus geen stroom doordat we te weinig stroom hadden :)

Oh ja,voor coole foto's van Suriname, door Lydia en Onno gemaakt (dus heel veel gebouwen/straten/enz...)zie:
http://www.degroenen.nl/Suriname/
Wel heel veel bytes, dus gebruik een snelle compu en heb geduld!

Groetjes en hopelijk tot binnenkort!
Emine

  • 27 September 2006 - 11:33

    Suresh:

    Tot binnenkort :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

21 September 2007

Bijna terug

03 September 2007

vaarwel

22 Augustus 2007

Laatste weekjes....

10 Juli 2007

ziek als een hond...

29 Mei 2007

zwemmen of verzuipen...
Emine
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 21343

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: