Gekke patienten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu Gekke patienten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

Gekke patienten

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

23 November 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Vanochtend heb ik echt een orthopaedie-dag gehad; eerst een jong hondje waar de eigenaar overheen gereden was, en die zijn poot gebroken had. Helaas bleek er van binnen ook het een en ander aan de hand te zijn, en overleed hij onder behandeling. Toen een hondje van 6 maanden met een gebroken poot, die gebracht was door de tuinman of zo, die eigenlijk niets over het hondje wist. Leuk. UIteindelijk foto gemaakt en Thomas spalk (een spalk buiten het pootje om van ijzerdraad) aangelegd. En vervolgens een vlinderhondje van 6 jaar en 3 kg. Rechts had ze al 6 maanden dat de kniepees voortdurend naast de knie zat, maar nu waren links de kruisbanden gescheurd, en kon ze helemaal niet lopen. Maar ja, een knie opereren als de hond tijdens de recovery niet op de ander kan staan werkt ook niet... Hopelijk gaat dat beter na pijnstillers, afwachten...

Verder is hier het weer omgeslagen, het heeft de halve dag aan een stuk geregend. Maar tussendoor blijft het benauwd.

Gekke patienten/klanten die ik heb gehad:
Een 6-jarige herder met behoorlijk overgewicht die normaal nooit van het erf af komt. Nou hebben herders, zeker als ze overgwicht hebben, al gevoelige heupen. Had zoonlief van 17 bedacht dat het wel leuk zou zijn om 3 uur met de hond over het asfalt te lopen... De volgende dag kon ze dus niet meer opstaan; het eelt van haar zoolkussens was volledig versleten/verbrand en ze had natuurlijk erg last van haar heupen. Leuk idee...
Een tijd geleden hadden we een klein hondje die een halve dag klem had gezeten in de tralies van het hok. Ze braakte, wou helemaal niet eten en ontzettend hoge nier- en leverwaarden te hebben. (kreat 900 en ALT/AF 700 of zo...) Kennelijk was ze erg oververhit geraakt en waren haar organen een beetje gekookt... Na zo'n vier dagen elke dag infusen at ze nog helemaal niet en waren de bloedwaarden zo goed als niet veranderd, dus hadden wij euthanesie aangeraden, maar dat wou de eigenaar helemaal niet. Dus na nog een week elke dag infusen en dwangvoeding nog eens bloedonderzoek, en toen waren de waarden wel gedaald! En na veel meer zorg is het hondje nu weer helemaal de oude :)
We hebben ook een baby miereneter op de poli gehad, heel mooi beest maar helaas moeilijk in gevangenschap te houden.
En een aapje die rond beide duimen stukjes gaas van zijn kooi had zitten, of een ander (helaas heb ik 'm niet gezien) die zichzelf letterlijk in de knoop had gewerkt, met een arm en een been achter zijn rug in de knoop.
Een tijdje geleden ook bij iemand thuis een hond op gaan halen voor castratie. De hond was niet van hen maar ze voerden hem wel en hij was absoluut onhandelbaar... Hij moest gecastreerd worden zodat hij niet steeds afgeranseld werd door de andere honden. Dus met vangstok een agressieve hond vangen en snel narcose spuiten, dan onder een auto in slaap laten vallen en heel snel naar de poli voor hij weer wakker werd... Wel lachen!
Laatst ook weer naar de dierentuin geweest met Leontien, maar niet alles daar is exotisch... We gingen een staartamputatie doen bij een kalfje die door honden gebeten was, maar helaas was hij al dood door uitbreiding van de ontsteking. Dus hebben we maar biggen gecastreerd. Ook grappig als je ze eerst moet vangen...

Oh ja, ik heb het einde van mijn verblijfsvergunning-perikelen nog niet verteld... De laatste weken 3-4 x per week langs geweest, krijg ik uiteindelijk een uur voordat het busje me op komt halen voor het vliegtuig pas het document... waarop staat dat ik nog langs 3 andere instanties moet, verspreid over de stad, voordat het officieel is! De eikels! Maar ik ben eigenwijs, dus is het toch nog gelukt, ondanks sluitende bureaus en missende documenten ("ja maar zonder uitschijfbewijs uit NL kunnen we u niet helpen..."). Gelukkig hadden Jos en mijn buurvrouwen de bus tegengehouden, me de laatste dingen helpen pakken en me een roti meegegeven voor onderweg :)

Groetjes!!
Emine

  • 23 November 2006 - 22:26

    Anna En Albert:

    wonderlijk dat je toch weer in suriname terecht bent gekomen.
    wat een dieren mishandeling zeg. dat je het nog ziet zitten, heb respect voor je hoor.
    zijn er eigenlijk nog echt gezonde dieren in suriname? of krijgen wij de echte horror verhalen te horen? > daar ga ik maar even vanuit.
    groetjes a,a,d&e

  • 25 November 2006 - 11:29

    Chantal:

    hi, e, het klinkt wel spannend zeg. volgens mij ben jij een geweldig goede dierenarts. Ik email je, much is happening :)Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

21 September 2007

Bijna terug

03 September 2007

vaarwel

22 Augustus 2007

Laatste weekjes....

10 Juli 2007

ziek als een hond...

29 Mei 2007

zwemmen of verzuipen...
Emine
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 21344

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: