gif/beten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu gif/beten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emine Graafeiland - WaarBenJij.nu

gif/beten

Door: Emine

Blijf op de hoogte en volg Emine

23 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Afgelopen vrijdag naar het DSB-kerstconcert geweest op het plein voor de DSB (De Surinaamse Bank). Hierbij werden er door diverse koren en groepen kerstliedjes gespeeld en gezongen, o.a. door een paar kinderkoren, en een paar meezingliedjes, alles onder begeleidingvan het politie-orkest. Voor iedereen gratis toegankelijk, van te voren een kaarsje kado en achteraf een gratis drankje en broodje. Lekker 's avonds in de openlucht bij 25 graden "let it snow" zingen. :) Echte kerstsfeer dus!

Er hangen ook al veel kerstlichtjes, maar veel minder dan vorig jaar helaas, door de slechte economie. De lichtjes van Ben die in een continue loop een stuk of 8 kerstliedjes speelde is gelukkig dit jaar stuk, ik werd er tureluurs van!

Kerst is hier echt heel groot, alle bedrijven/ sportgroepen/ vriendenkringen enz vieren een kertfeest of diner, en iedereen geeft elkaar kerstkadeaus of kerstpaketten. Zo heb ik al 2 kerstpakketten van klanten gehad, waaronder een met een zelfgemaakte CD die begint met White Christmas en Let it snow... En een kerstkadeautje van mijn supermarkt. :) En er zijn dus ook vele kerstconcerten en voor de oudjes kerstlunches, -diensten, -feestjes en -pakketten. Oudjes komen hier heel moeilijk rond, dus een beetje hulp en vrolijkheid is zeker gewaardeerd.

Sinterklaas is hier zo goed als onopgemerkt voorbijgegaan, ze vieren het alleen voor kinderen en noemen het ook wel kinderdag. Een paar winkels hadden acties of feestjes voor de kinderen, maar meer niet. (zie http://www.waterkant.net/suriname/2006/11/30/sint-nikolaas/)

Ik heb laatst ook weer een dressuurproef gereden op de manege, dit keer met een ander paard. En hoewel ik maar 2 keer op haar gereden had en zij me er ook al afgegooid had, heb ik de proef wel gehaald :)

Een week geleden had ik zondag dienst; tot een uur of 21.00 bijna nonstop bezig geweest! Onder andere een keizerssnee, een hond waarbij een week na een behandeling met vlooienshampoo en -dip op 1 dag de huid er in vellen afviel en helaas weer hondjes met parvo... Maar ja, je hebt dan ook dienst voor heel Suriname, dat is natuurlijk druk... (stoer he!)

Helaas worden de laatste tijd veel honden in Suriname vergiftigd (meestal "furodan", een organofosfaat --> atropine geven) en helaas kan je ze vaak niet redden, hoe snel je er ook bij bent. Soms vanwege burenirritatie, soms per ongeluk, meestal door inbrekers. Zo ook bij de buren tegenover de poli. Alleen doen verhalen snel de ronde in Suriname, en niet altijd even nauwkeurig, waardoor de man van Leontien had gehoord dat er op de poli honden waren vergiftigd en er was ingebroken. Hij was eerder op de poli dan de buren, die niet goed wisten hoe ze de trillende, speekselende) hond moesten vervoeren zonder dat zijzelf of de auto vies werden... Stel je voor!

Verder hebben we op de poli ook twee honden gezien met slangenbeten, waarbij hele gaten in de huid vallen...
En ook een klein eigenwijs pupje die aan de buren was gegeven maar zich na een paar dagen door de afscheiding terug had gewurmd. Helaas accepteerden de honden haar niet meer (daarvoor al niet), en is ze door 3 honden aangevallen, waaronder een pitbull. Ze kwam meer dood dan levend op de poli, met een gebroken schouderblad, gekneusde ribben, lucht onderhuids en enkele diepe beten. Maar na slechts 1 dag en een infuus, pijnstillers en antibiotica liep ze de volgende dag alweer stoer rond alsof er niets gebeurd was! De kater die op zoek was naar een krols poesje maar een gevaarlijke hond vond was helaas wat minder gelukkig en overleed dezelfde dag.
En twee honden die wel heel gemeen gebeten waren, eentje ook a.g.v. zijn hormonen... Een loops teefje veroorzaakt in Suriname een "hondenfeestje" zoals ze dat hier noemen, maar meestal wordt daar veel gevochten. Deze hond was in de ballen gebeten, en die waren behoorlijk gaan ontsteken. Auw! De ander is in zijn voorhuid gebeten, waarschijnlijk door een slang of rat. Gevaarlijk land voor dieren, Suriname.

Helaas soms ook voor mensen... Ik ben ook gebeten, door een rottweiler nog wel! Een hond waar ik eerder geweest was en die nooit aggressief leek, maar nu was de eigenaar er heel even niet. Zonder waarschuwing sprong hij op en beet mij in de bovenarm. Pas altijd op met rottweilers! Gelukkig niets aan overgehouden, hoewel het wel flink dik is geworden en is gaan ontsteken, maar gelukkig had ik na aandringen synulox (een sterk antibioticum) gekregen. Een paar klanten zeiden overigens dat ze een probaat middel wisten: was haren van die hond verbranden en in de wond strooien, en het kwam zeker goed :)

In januari heb ik mijn auto een jaar, dus eindelijk maar eens de papieren en verzekering op mijn naam gezet, voornamelijk omdat mijn keuring (=simpele APK) verliep. Dus gister naar de politie geweest die de keuringen doet. Daar moet je na een heleboel administratie en wachten (alles in Suriname gaat met pen en papier) even al je lampen laten checken, je ruitenwisser en je remmen. Dat is alles. Mijn auto is gelukkig goedgekeurd, maar ik werd zelf kennelijk ook gekeurd, want na de keuring werd ik gevraagd door de politie-agent die me m'n papiertje gaf of ik met 'm wou eten! :) Goedgekeurd, dus... Ik heb maar vriendelijk bedankt...

Voor iedereen die het nog niet wist, begin augustus kom ik weer naar Nederland om mijn geluk daar te proberen. Dus als iemand weet of er een leuke baan vrij komt rond die tijd, laat het me graag horen!! Ik heb wel zin om weer naar NL te komen, maar ik zie wel op tegen het weer moeten solliciteren. :(

Verder wil ik hierbij iedereen een hele gelukkige kerst wensen en een flitsend nieuw jaar!!

Groetjes,
Emine

  • 23 December 2006 - 13:39

    Jan En Han:

    Lieve Emine, het is Altijd goed om je verhalen te lezen! Ik kan me voorstellen dat je best wel terugwilt, maar je zult het ook ontzettend missen.
    Heel fijne kerstdagen en een goed uiteinde met een nog beter begin van het nieuwe jaar!. Wij zijn in Noorden de 31e en we zullen uiteraard op jou toasten!
    Groeten uit Belgie.

  • 24 December 2006 - 15:43

    Julio:

    emine, leuke berichten. ook ik begrijp je gevoelens tov thuisland. ik wens je in ieder geval veel plezier en sterkte in suriname. hoop je snel weer te zien/spreken

  • 27 December 2006 - 16:30

    Chantal:

    Hi E, wat een leuk verhaal. Ik ben ik California bij m'n lief. Kerst in Southern California... a bit strange but very nice. Spend it with his family, which was very nice.Tot schrijfs, Chantal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

21 September 2007

Bijna terug

03 September 2007

vaarwel

22 Augustus 2007

Laatste weekjes....

10 Juli 2007

ziek als een hond...

29 Mei 2007

zwemmen of verzuipen...
Emine
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 21344

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: